Lezing

Voor dyslexie wordt gezorgd, nu laaggeletterdheid en alle andere leesproblemen nog

em. prof. dr. Aryan van der Leij

De aandacht voor dyslexie staat in schril contrast met die voor laaggeletterdheid en andere leesproblemen. Een kwart van onze leerlingen leest niet wat er staat, snapt niet wat er staat en schrijft niet wat er moet staan. Richtlijnen en protocollen zat, maar wat hebben zij daaraan? Verscholen achter taal- en milieuachterstand, of didactische onmacht? Hoe pak je alle leesproblemen aan?

Over de spreker

Aryan van der Leij, emeritus hoogleraar Orthopedagogiek, is verbonden aan het Research Institute Child Development and Education van de Universiteit van Amsterdam. Zijn focus ligt bij systematische, duurzame, preventieve en integrale aanpak van laaggeletterdheid en leesproblemen. In zijn onderzoek houdt Van der Leij zich bezig met leer- en gedragsproblemen, de rol van schoolteam en leerkrachten en effectieve interventies. Hij werkte aan diverse projecten, waaronder Dutch Dyslexia Programme (1998-2012) en de ontwikkeling van de vroegtijdige interventie Bouw!. Hij publiceerde o.a. Dit is dyslexie (2016; LannooCampus).

terug naar programma

 

Zie ook: Wat zegt onderzoek over gebruik en effectiviteit van Bouw!?

Doelgroep

  • Primair Onderwijs
  • Gemeenten
  • Behandelaars
  • PABO-opleiders

Domein

  • VVE
  • Preventie
  • Interventies
  • Goed leesonderwijs
  • Compensatie - Tools - faciliteiten
  • Wetenschap
  • Passend Onderwijs
  • Laaggeletterdheid
  • Eerlijke kansen