Lezing

Dyslexie en Vreemde talen

prof. dr. Wim Tops
Leerlingen met dyslexie ervaren specifieke moeilijkheden bij het leren van vreemde talen. Voor hen is het extra moeilijk om naast de klanktekenkoppeling van het Nederlands ook de nieuwe (vaak onregelmatigere) klanktekenkoppeling van de vreemde taal te automatiseren. Daarnaast wordt in het vreemdetalenonderwijs een sterk beroep gedaan op het werkgeheugen, wat vaak minder goed ontwikkeld is bij mensen met dyslexie. Wim Tops laat in zijn lezing zien dat er zowel in het onderwijs als in de logopedische therapie behoefte is aan ondersteuning. Hij geeft de nodige praktische voorbeelden van hulpmiddelen voor leerlingen zoals klankspellingschrift, software en steekkaarten.

Over de spreker

Wim Tops is als universitair docent verbonden aan de Educatieve Masteropleiding Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Hasselt (België). Hij is ook actief als klinisch psycholoog in De Kronkel, een groepspraktijk voor kinderen en jongeren met leer- en ontwikkelingsproblemen. Wim Tops was een tiental jaar actief in het secundair onderwijs als leerkracht en leerlingbegeleider.

terug naar programma

 

 Doelgroep

  • Voortgezet Onderwijs

Domein

  • Compenseren
  • Vreemde talen
  • Dyslexie