Leren lezen. Een nieuwe diagnose, maar ook een manier om lezen te verbeteren?
Prof.dr. Harold Bekkering
Inhoud lezing:
Om te leren lezen moet je ontdekken dat woordvorm en
woordbetekenis bij elkaar horen. Bij woordvorm kan een onderscheid
worden gemaakt tussen de visuele woordvorm en auditieve woordvorm.
Het werkgeheugen speelt hierbij een grote rol. Wij hebben bij 1600
bassisschoolleerlingen, 10 nieuwe taken afgenomen, waardoor we
beter inzicht krijgen in de leesvaardigheden van de leerlingen. Ik
ga de resultaten, de gevolgen voor de diagnose van dyslexie en de
mogelijkheden voor behandeling bespreken.
Over de spreker:
Harold Bekkering (1965) studeerde Psychologie aan de Radboud
Universiteit en promoveerde in 1995 aan de Universiteit van
Maastricht. Na onderzoeksbanen in St. Louis en München werd hij in
2000 hoofddocent in Groningen en vervolgens in 2002 professor in de
Psychologie aan de Radboud Universiteit. Hij is een van de
oprichters van het huidige Donders Instituut (2007) en bestuurslid
sindsdien. Zijn hoofdonderwerp is menselijk leren en hij probeert
met zijn onderzoeksgroep te ontrafelen hoe (sociaal) leren in de
hersenen tot stand komt. In 2016 werd Bekkering benoemd tot lid van
de Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen en in 2017
werd hij geridderd tot Leeuw in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
Bekkering is een veelgevraagd spreker over ontwikkelingen in het
onderwijs en was betrokken bij discussies rondom de visie
Onderwijs2032 in het parlement.
Deze lezing wordt gegeven in Ronde 4