Duurzame aanpak leesproblemen: hoe doe je dat?
Prof.dr. Aryan van der Leij
Inhoud lezing:
Dat er teveel leerlingen met leesproblemen zijn is
evident. Of de achtergrond nu gebrek aan (taal)ervaring is door de
thuisomgeving, of een aandoening die in de familie zit, ons
onderwijs is onvoldoende bij machte om daar adequaat op in te
spelen. Eenmaal (vroegtijdig) op achterstand, haalt de leerling
zijn achterstand nooit meer in. Het goede nieuws is dat het, met
het oog op preventie, niet uitmaakt of het probleem meer uit de
omgeving komt (´eco´) of meer gesitueerd is in het kind (´bio´), of
allebei. Kinderen die risico lopen op laaggeletterdheid en/of
dyslexie dienen vroegtijdig gesignaleerd en van de juiste,
individuele aanpak voorzien te worden. Inmiddels zijn er
methodieken beschikbaar die hun waarde bewezen hebben (ook op de
lange duur: hogere leesscores, minder zittenblijvers, minder
diagnoses dyslexie, hogere adviezen VO). Dat geldt ook voor
implementatiecursussen, voorbeelden van ´good practice´ en
expertise. Ervaring leert echter dat zelfs de meest succesvolle
aanpak na verloop van tijd weg kan ebben. Een aanpak moet dus niet
alleen geïmplementeerd worden, maar ook geconsolideerd. Dat kost
tijd, moeite en een duurzame doelstelling en taakverdeling. De
verantwoordelijkheid voor de uitvoering berust primair bij de
schoolleider die de leerkrachten aanstuurt, ondersteund door
personen met een gedelegeerde taak: SWVcoordinatoren, IB'ers,
tutors en externe experts. Hoe er voor te zorgen dat er, op schools
en bovenschools niveau, inderdaad sprake is van een Duurzame Aanpak
Leesproblemen?
Over de spreker:
Aryan van der Leij was hoogleraar aan de
Universiteit van Amsterdam Afdeling Pedagogiek en Onderwijskunde.
Hij begon zijn carrière als schoolpsycholoog en later
wetenschappelijk medewerker aan de VU. Hij heeft talloze
wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan en leidde o.a. het
onderzoeksprogramma naar ontwikkeling, kenmerken, achtergronden en
mogelijkheden tot beïnvloeding van leerstoornissen en
sociaal-emotionele problemen op school.
Deze lezing wordt gegeven in Ronde 1