Leren lezen. Een nieuwe diagnose, maar ook een manier om lezen te verbeteren?

Prof.dr. Harold Bekkering 

Inhoud lezing:
Om te leren lezen moet je ontdekken dat woordvorm en woordbetekenis bij elkaar horen. Bij woordvorm kan een onderscheid worden gemaakt tussen de visuele woordvorm en auditieve woordvorm. Het werkgeheugen speelt hierbij een grote rol. Wij hebben bij 1600 bassisschoolleerlingen, 10 nieuwe taken afgenomen, waardoor we beter inzicht krijgen in de leesvaardigheden van de leerlingen. Ik ga de resultaten, de gevolgen voor de diagnose van dyslexie en de mogelijkheden voor behandeling bespreken.   

Over de spreker:
Harold Bekkering (1965) studeerde Psychologie aan de Radboud Universiteit en promoveerde in 1995 aan de Universiteit van Maastricht. Na onderzoeksbanen in St. Louis en M√ľnchen werd hij in 2000 hoofddocent in Groningen en vervolgens in 2002 professor in de Psychologie aan de Radboud Universiteit. Hij is een van de oprichters van het huidige Donders Instituut (2007) en bestuurslid sindsdien. Zijn hoofdonderwerp is menselijk leren en hij probeert met zijn onderzoeksgroep te ontrafelen hoe (sociaal) leren in de hersenen tot stand komt. In 2016 werd Bekkering benoemd tot lid van de Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen en in 2017 werd hij geridderd tot Leeuw in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Bekkering is een veelgevraagd spreker over ontwikkelingen in het onderwijs en was betrokken bij discussies rondom de visie Onderwijs2032 in het parlement.

Deze lezing wordt gegeven in Ronde 4

Doelgroepen

Primair onderwijs
Behandelaars
Gemeenten

Bekkering, Harold