TOS bij meertalige kinderen: evaluatie van de moedertaalontwikkeling via de ALDeQ-NL

Charlotte Mostaert 

Inhoud lezing:
Bij meertalige kinderen is informatie over de moedertaalontwikkeling cruciaal om een TOS te identificeren. De taal- en cultuuronafhankelijke vragenlijst Alberta Language and Development Questionnaire (ALDeQ; Paradis, Emmerzael & Sorenson Duncan, 2010) maakt een onderscheid tussen meertalige kinderen met en zonder TOS. In deze lezing stellen we de Nederlandstalige versie van de vragenlijst voor. Momenteel onderzoeken we de bruikbaarheid van het instrument in Vlaanderen. De opportuniteiten voor  Nederland tasten we graag samen met jullie af.  

Over de spreker:
Charlotte is logopedist en werkt als docent en onderzoeker aan de opleiding Logopedie en Audiologie van Thomas More in Antwerpen (België). Ze is er coördinator van het postgraduaat Meertaligheid voor logopedisten. De diagnostiek van TOS bij meertalige kinderen is haar expertise. 

Deze lezing wordt gegeven in Ronde 3

Charlotte geeft nog een andere lezing in Ronde 2

Doelgroepen

Primair onderwijs
Behandelaars

Mostaert, Charlotte

Charlotte Mostaert