Betrokken lezers: over leesmotivatie, leesweerstand en strategisch lezen

Prof.dr. Roel van Steensel 

Inhoud lezing:
Goede lezers zijn betrokken lezers. Veel leerlingen hebben echter moeite met lezen en raken in de loop van het onderwijs steeds minder gemotiveerd om te lezen of ontwikkelen zelfs een 'leesweerstand'. Wat is leesmotivatie precies, hoe is leesmotivatie gerelateerd aan de leesontwikkeling, hoe kun je leesmotivatie bevorderen en leesweerstand tegengaan en welke rol speelt strategisch lezen hierbij? 

Over de spreker:
Roel van Steensel is namens Stichting Lezen bijzonder hoogleraar Leesgedrag aan de Vrije Universiteit en universitair docent Onderwijswetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij doet onderzoek naar leesontwikkeling, leesmotivatie en de rol van onderwijs en gezin daarbij. Zijn onderzoek heeft betrekking op jonge kinderen (ontluikende geletterdheid) en kinderen in basis- en voortgezet onderwijs. Hij focust op leerlingen in achterstandssituaties.

Deze lezing wordt gegeven in Ronde1 en Ronde2

Doelgroepen

Primair onderwijs
Voortgezet onderwijs

Steensel, Roel van